Barcelona Capital Mundial de la Arquitectura 2026

Timeline.

• El 12 de febrer del 2026 es farà la inauguració oficial a l’edifici Gustavo Gili, que es convertirà en centre de referència de l’arquitectura de manera permanent i que gestionarà la Mies van der Rohe.

• Hi haurà 10 inauguracions als 10 barris de la ciutat, entre les quals al Born, a les restes arqueològiques del Museu, amb una dansa i també a la seu del districte de Nou Barris, amb un mapatge a la façana de l’edifici en que s’hi veuran ballarins professionals.

• El 12 de desembre del 2026 es farà la cloenda, amb un altre mapatge a la façana del Museu Diocesà (a tocar de la Catedral), amb imatges ideades per nens i nenes de cada barri.

• Hi haurà al llarg de l’any 1.500 activitats en cinc formats diferents: exposicions, rutes, debats, tallers i cultura contemporània (música dansa i literatura).

• Hi veureu moltes exposicions: una dedicada a l’arquitecte i paisatgista Nicolau Maria Rubió i Tudurí que es farà al MUEC, també hi ha prevista la mostra “Seny i rauxa. 150 anys de l’arquitectura catalana”, al Disseny Hub, i una exposició sobre els 125 anys dels premis d’arquitectura al Museu d’Història de Barcelona. Altres grans noms que també tindran exposició pròpia són l’arquitecte modernista Josep Maria Jujol, comissariada per Perejaume, i Picasso, explorant la relació del pintor amb l’arquitectura.

• S’organitzaran més de 600 tallers adreçats a infants i joves perquè, des de les aules, pensin quina ciutat volen. Aquesta activitat culminarà amb una gran maqueta al juny que s’exposarà al hall de l’edifici de l’Ajuntament a la plaça de Sant Miquel.

• Les activitats relacionades amb l’arquitectura es reflectiran a tots els actes destacats de ciutat com el Llum BCN, els premis Goya, Sant Jordi, el Grec o la sortida del Tour de França a Barcelona.

• Les activitats arribaran a tots els barris i tots tindran un centre neuràlgic.

• De rerefons, quatre gran noms: Ignasi de Solà Morales (25 anys de la mort), Ildefons Cerdà, Any Gaudí i Any Bohigas.

• A banda de la seu permanent de l’arquitectura a la Gustavo Gili i de la maqueta permanent de la ciutat que hi haurà, la Capital Mundial de l’Arquitectura deixarà també com a llegat la rehabilitació de 10 parets mitgeres

5 Me gusta

El Llum BCN comptarà amb Albert Serra, Laia Estruch, MO:YA i Cabosanroque

El Llum BCN 2026 se celebrarà del 6 al 8 de febrer i disposarà d’una trentena d’instal·lacions de 12 artistes nacionals i internacionals.

,

5 Me gusta

La sede la Editorial GG será la nueva casa de la arquitectura.

Pondrán una gran maqueta actualizada de la ciudad.

La seu de l’Editorial Gustavo Gili, a l’Eixample, nova casa de l’arquitectura de Barcelona

La seu de l’antiga Editorial Gustavo Gili, joia arquitectònica a l’Esquerra de l’Eixample, es convertirà en la casa de l’arquitectura de Barcelona.

3 Me gusta

La Casa Batlló estrena el Año Gaudí con un espectáculo de ‘mapping’

Mira las mejores fotos de La Casa Batlló estrena el Año Gaudí con un espectáculo de ‘mapping’ seleccionadas por el equipo de edición de imágenes de EL PERIÓDICO

2 Me gusta

Artículo en Expansión, si lo queréis leer:
https://mynmedia.mynews.es/noticies/?dre=00001689-20260206-001304&tipus=pdf&fromSeguiment=True&id_client=3231132D&expiration_key=ibmFLewblZZpFIR074o43HIDwtdNkHBp3iUgv6VBpr56Kak5O7luxIZoSP8%3D&idSeguiment=9248

1 me gusta

2 Me gusta

La inauguració de la Capital Mundial de l’Arquitectura, a betevé

Aquest dijous a les 16.30 h, betevé t’acostarà, en directe, l’acte institucional d’inauguració de Barcelona 2026, Capital Mundial de l’Arquitectura.

3 Me gusta

algunas imágenes de la maqueta

4 Me gusta

Glòries y la Agbar.

3 Me gusta

El Congreso Mundial de Arquitectos vuelve a Barcelona 30 años después

Con las Tres Chimeneas como epicentro, abordará los principales retos contemporáneos de la arquitectura como la ecología, la reutilización o la vivienda

5 Me gusta

UIA 2026

«DEVENIR. ARQUITECTURAS PARA UN PLANETA EN TRANSICIÓN». CONGRESO UIA 2026 BARCELONA

Tres décadas después de acoger el Congreso en 1996, Barcelona volverá a convertirse en el epicentro del debate arquitectónico global con la presentación del Congreso Mundial de Arquitectos UIA 2026 Barcelona, que se realizará del 28 de junio al 2 de julio de este año.

Fuente: «Devenir. Arquitecturas para un planeta en transición». Congreso UIA 2026 Barcelona | METALOCUS

Y ya tenemos localización:

Además del CCIB, y el Disseny Hub Barcelona.

La Sagrada Familia acogerá la ceremonia de entrega de los premios trienales de la UIA.

Los ponentes de esta edición incluyen a Lacaton & Vassal, Shigeru Ban, Amateur Architecture Studio, Smiljan Radić, Architecten Jan de Vylder Inge Vinck.

2 Me gusta

Arquitectura Viva se centrará en la capital catalana en su próximo número:

Tras haber participado de manera activa en la anterior edición del congreso celebrada en la ciudad, en 1996, ArquitecturaViva quiere volver a hacerlo reflexionando sobre las transformaciones que han ocurrido en Barcelona en estos treinta años. Para ello, el próximo número de la revista ‘revisitará’ una selección de diez proyectos completados a lo largo de estas tres décadas, que tuvieron una especial cobertura en nuestras páginas y que ahora se presentan a través de textos elaborados por una nueva generación de críticos. Del Jardín Botánico o el Mercado de Santa Caterina a la cooperativa La Borda y la biblioteca García Márquez, los edificios comentados en detalle se integran además en un mapa de cien obras repartidas por la ciudad, una pequeña ‘guía crítica’ que ayuda a caracterizar la historia más reciente de Barcelona.

El número se introduce con un artículo de fondo en el que los miembros del equipo de comisariado del Congreso radiografían el momento actual de la profesión y dan las claves de la cita de este verano. Como complemento, la sección de Arte y Cultura recuerda a las dos figuras acaso más universales de la arquitectura barcelonesa, ahora que se cumplen ciento cincuenta y cien años, respectivamente, de sus fallecimientos: Ildefons Cerdà, cuyo plan de Ensanche relee el urbanista Joan Busquets a la luz de los retos de la ciudad actual, y Antoni Gaudí, de quien se ocupa la profesora Carmen Rodríguez Pedret con ocasión del último hito en las obras de la Sagrada Familia.

3 Me gusta

Exposició “Futur immediat. Transformar l’espai públic metropolità”

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) presenta l’exposició “Futur immediat. Transformar l’espai públic metropolità”, que a través de projectes actuals explica com s’aborden avui les necessitats i exigències de l’espai públic. La mostra posa el focus en el present: en els criteris, les eines, els projectes i les metodologies amb què s’estan dissenyant i desenvolupant noves respostes. Aquesta transformació de l’espai públic també ha permès dissenyar, transformar i renovar alguns parcs metropolitans, que són una peça clau de la infraestructura verda.

Jaume Collboni, alcalde de Barcelona i president de l’AMB, i Antonio Balmón, vicepresident executiu de l’AMB, han inaugurat aquesta tarda la mostra.

Jaume Collboni ha afirmat que “dins la Capitalitat Mundial de l’Arquitectura 2026 no hi podia faltar el tipus d’arquitectura que projecta l’AMB en un espai públic que afronta diferents reptes, com ara els fenòmens meteorològics extrems, la descarbonització o l’augment demogràfic. L’espai públic que l’ens metropolità dissenya, executa i desenvolupa és un model a seguir, ja que combina la qualitat arquitectònica, l’adaptació al canvi climàtic i la pacificació de carrers i places”. També ha constatat que “aquesta exposició reflecteix com la dignificació de l’espai públic que es fa des l’AMB millora el benestar de les persones i, per tant, és un element clau per a la preservació de la cohesió social. Els 40 anys d’experiència en projecció i construcció de l’espai públic ens han donat les eines i els instruments per fer carrers, places i equipaments cada vegada amb més qualitat, per tenir uns barris dels quals la gent se senti orgullosa, i més preparats per integrar la diversitat”.

4 Me gusta

En el marco de la programación de Barcelona 2026 Capital Mundial de la Arquitectura, Adrià Goula, uno de los fotógrafos de arquitectura más reconocidos de España, presenta Atlas Re-Edificatòria, un proyecto fotográfico que vincula procesos de rehabilitación de edificios con trabajos de artistas contemporáneos. A través de una selección de esculturas e instalaciones, la muestra refleja planteamientos, lenguajes e intereses comunes entre la práctica constructiva y la artística.

Fuente: Una belleza inesperada. Atlas Re-Edificatòria, un proyecto fotográfico por Adrià Goula | METALOCUS

1 me gusta

https://x.com/CSCAE/status/2070109152177754483

2 Me gusta

La exposición «Una arquitectura premiada. 125 años de premios», comisariada por Pau de Solà-Morales Serra e Ignasi Bonet Peitx, e impulsada por ARQUIN-FAD en el marco de Barcelona 2026, Capital Mundial de la Arquitectura, ha sido inaugurada el 25 de junio y podrá visitarse hasta el 27 de septiembre de 2026 en Oliva Artés, Museo de Historia de Barcelona.

Fuente: Arquitectura galardonada. 125 años de premios desde Barcelona | METALOCUS

1 me gusta

Congreso Mundial de Arquitectura

Tres décadas después, Barcelona vuelve a convertirse en el epicentro del debate mundial. Del 28 de junio al 2 de julio, la ciudad recibirá a 10.000 profesionales, estudiantes y líderes institucionales de más de 130 países en el Congreso Mundial de Arquitectos y Arquitectas de la UIA 2026. Bajo el lema «Becoming. Architectures for a planet in transition», el encuentro abordará temas como la emergencia climática, la crisis de la vivienda, la circularidad, la sostenibilidad de los materiales y la evolución del espacio público a gran y pequeña escala.

Fuente: Congreso Mundial de la Arquitectura, UIA 2026. Vivienda, emergencia climática y retos urbanos | METALOCUS

Centro de Convenciones Internacional de Barcelona. Architectures for a Planet in Transition." UIA World Congress of Architects 2026 Barcelona. Fotografía cortesía de UIA.

2 Me gusta

Fundació Mies van der Rohe

En el marco de Barcelona 2026 Capital Mundial de la Arquitectura, la Fundació Mies van der Rohe presenta en el Palau Victòria Eugènia una gran muestra que despliega la amplitud de su colección.

Comisariada por Anna Sala e Ivan Blasi, la exposición reúne maquetas, dibujos originales, vídeos y piezas procedentes de las intervenciones efímeras realizadas en el Pabellón Mies van der Rohe, así como de los EUmies Awards desde su primera edición en 1988. La muestra podrá visitarse de forma gratuita hasta el 5 de julio de 2026.

Fuente: Más de 500 piezas en exposición: la Fundació Mies van der Rohe presenta su colección | METALOCUS

2 Me gusta

La explanada de las Tres Chimeneas de Sant Adrià del Besòs se convirtió en el escenario de la ceremonia inaugural del Congreso Mundial de Arquitectos de la UIA 2026. Se reunieron arquitectos de más de 130 países. Al caer la noche, más de 5.000 asistentes presenciaron el espectáculo inaugural.

Fuente: Inaugurado el Congreso de la UIA 2026 Barcelona | Arquitectura Viva

2 Me gusta

https://x.com/CSCAE/status/2072632772754055313

1 me gusta